Украинский историко-фортификационный форум

relicfinder.info
Текущее время: 18 фев 2019, 14:09

Часовой пояс: UTC + 2 часа




Начать новую тему Ответить на тему  [ Сообщений: 2 ] 
Автор Сообщение
 Заголовок сообщения: "Карпатський трамвай"
СообщениеДобавлено: 27 дек 2013, 21:44 
Не в сети
Младший лейтенант
Младший лейтенант
Аватара пользователя

Зарегистрирован: 02 окт 2009, 19:35
Сообщения: 364
Откуда: м.Кагарлик, Київська область
Подорож «Карпатським трамваєм» 15 серпня 2013 р. стала частиною нашої родинної «великої поїздки «на захід» у період з 4-го по 20-е серпня 2013 року (за цей час різними видами транспорту подолали майже 3700 км, з них власним автомобілем близько 2830 км).
Ця одна з небагатьох функціонуючих вузькоколійних залізниць України починається в смт. Вигода Долинського р-ну Івано-Франківщини.
Розгалужену мережу вузькоколійних (750-800 мм) доріг проклали за часів Австро-Угорської імперії, наприкінці ХІХ ст. для транспортування лісу з районів його заготівель у Карпатах. Вигодська залізниця започаткована в 1898 р. Лінію запустив австрійський підприємець барон Леопольд Поппер фон Подгарі. Барон переніс з Угорщини в Галичину головний офіс свого підприємства, яке спеціалізувалося на заготівлі, переробці і збуті деревини. Окрім Леопольда Поппера, вузькоколійні залізниці і лісопромисел із 1886 р. активно розбудовували брати барони Гредлі — у Сколівських Бескидах та графи Потоцькі — в Осмолоді. Перша світова війна змусила власників карпатських лісів повернутися до Австрії. Попперівська міні-імперія у Вигоді перейшла до акціонерного товариства «Сільвінія» з Великобританії. Фірма не тільки продовжила будувати лісопильні й вузькі залізниці, але й відкрила їх для туристів з Європи. У 1920 р. в долині ріки Мізунька почала працювати третя вузькоколійка. Ця дорога довжиною 24 км вела до станції «Соболь» (сьогодні — «Миндунок») і проходила через п’ять великих мостів. До 1939 р. Вигодська гілка досягла довжини 65 км. Перші екіпажі, що ходили вузькоколійкою, були запряжені кіньми, і тільки пізніше живу тяглову силу замінили паровозами.
Вузькоколійки Карпат з різною ефективністю функціонували до кінця 1980-х рр. Мережа з часом занепала, конструкції розтягли на метал та «по хазяйству», і залишки залізниць залишилися лише в чотирьох місцях. На цій німецькій схемі видно, «що було і що стало».
Изображение
Найвідомішу зараз вузькоколійку Карпат відновила фірма «Уніплит», також для транспортування лісу з гірських вирубок. Сьогодні локомотив і два вагончики курсують від Вигоди до Горганів двічі на тиждень, перевозячи на роботу лісорубів. У 2004 р. вирішили використовувати її ще й як туристичну атракцію. Центр Вигоди, «де ходять поїзди».
Изображение
В смт. Вигода на постаменті поблизу кінцевої станції встановлений вузькоколійний локомотив ПТ-4 1948 р. випуску. У 50-і – 60-і роки ці машини були основним і останнім типом паровозів на промислових вузькоколійках СРСР.
Изображение Изображение
У наш час Вигодська вузькоколійна залізниця використовує як локомотив тепловоз серії ТУ6, розробленої на початку 1980-х. «Пасажирський» варіант тепловозу – автомотриса ТУ6П. Всього в період 1987 – 1989 рр. було випущено лише 56 екземплярів цієї моделі, з яких більшість давно вийшли з ладу, а у Вигоді до цього часу справно працює ТУ6П-0037.
Изображение Изображение Изображение
На Вигодській вузькоколійці автомотриса тягає состави до 3-х вагонів. Три з них зроблені на базі вузькоколійних пасажирських вагонів ПВ-40. Колись це були повноцінні пасажирські «загальні» вагони. Тепер два «без вікон, без дверей», у них встановлені пластикові сидіння.
Изображение Изображение Изображение Изображение
Тепер про сам маршрут. Спочатку поїзд, найдовшим на шляху мостом, перетинає річку Свічу.
Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение
Свіча бере початок з хребта Вишківських Горган на висоті 1155 м. Загальна довжина ріки 107 км, вона має близько 1100 приток. Найбільшою з них є Мізунька, яка впадає в Свічу поблизу Вигоди. Мізунька бере свій початок на висоті 1020 м. Довжина її 51 км., площа басейну 344 кв. км. Ширина русла до 10 м, заплави до 50 м, ширина і глибина річкової долини – 1,2 км і 250 м. В саму ж Мізуньку впадає 339 річок довжиною менше 10 км. Ріка Свіча з притокою Мізунькою є ландшафтним заказником місцевого значення (площа – 5940 га). Ці дві річки найбільше збереглися в природному стані.
Весь подальший маршрут вузькоколійки проходить уздовж берегів Мізуньки.
Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение
Спочатку колія йде так близько попід лісом, що можна гілками очі повибивати (якщо сидиш справа по ходу руху). Протяжність «класичного» туристичного маршруту складає близько 26 км в обидва кінці. Можу порадити займати місця в салоні автомотриси, їх там хоч і зо 20, але добре чути розповідь екскурсовода. Спочатку минаємо село Старий Мізунь.
Изображение Изображение


Вернуться к началу
 Профиль Отправить email  
 
 Заголовок сообщения: Re: "Карпатський трамвай"
СообщениеДобавлено: 27 дек 2013, 21:47 
Не в сети
Младший лейтенант
Младший лейтенант
Аватара пользователя

Зарегистрирован: 02 окт 2009, 19:35
Сообщения: 364
Откуда: м.Кагарлик, Київська область
За 7 км від Вигоди проїжджаємо (справа) гідрологічну пам’ятку природи «Болото «Ширковець». Воно розташоване між селами Старий і Новий Мізунь, в улоговині нижньої тераси р. Мізуньки, на висоті 500-550 м н. р. м. Площа становить 12 га. «Ширковець» – одне з унікальних карпатських боліт. Здаля воно зовсім не схоже на звичне болото, а нагадує луки з чагарниками і деревами. За такими своїми особливостями воно відповідає болотам Прибалтики та є рідкісним для України, а для карпатського регіону єдиним. Болото має торфовий шар глибиною до 2,5м, який формувався 3 тисячі років. Низькорослі сосни створюють незвичайний для Карпат краєвид. Вони ростуть на глибокому торфовищі, мають вік понад 100 (до 300) років, проте ледве досягають висоти 4 м при середньому діаметрі стовбура 7 см. Серед чагарників значну домішку утворює верес – рослина, яка звичайна на рівнині України та рідкісна в Карпатах. В цілому тут виявлено 6 видів рослин, занесених до Червоної книги України. Статус гідрологічної пам’ятки природи болоту «Ширковець» наданий 14.10.1975 р.
Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение
Далі (за 2 км) минаємо село Новий Мізунь (ці його фото вже зі зворотнього шляху).
Изображение Изображение
Перша зупинка дорогою в гори, ще через 1 км – поблизу джерела немінеральної води «Дзюркач» (зліва і трохи вище від колії «типовою карпатською дорогою», з прилеглою «типовою інфраструктурою»).
Изображение Изображение Изображение Изображение
Рухаючись через ліси, вузькоколійні локомотиви утворюють мальовничі зелені тунелі «Найрозкрученіший» з українських – «Тунель кохання» біля селища Клевань Рівненської обл. (тільки там колія стандартна широка).
Изображение Изображение
Кінцевою точкою поїздки, через 3 км, стали Мізунські водоспади – каскад порогів на річці Мізуньці.
Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение
Поряд з порогами знаходиться своєрідний пішохідний «міст недоступності» – сам добротний міст є, але обидва його кінці встановлені на з/б блоках на висоті понад 2 м вище рівня прилеглих доріг і вилізти туди можуть далеко не всі,
Изображение Изображение Изображение
але звідси якраз і відкривається найкращий вид на Мізунські водоспади та річку вище і нижче від них
Изображение Изображение Изображение
На цьому наш маршрут цього разу закінчився, а колія веде далі у гори,
Изображение
до зупинки «Дубовий кут», де перечіплюється локомотивчик-автомотриса (буває, що деяким з тургруп щастить проїхати туди ще пару км). Взагалі, на «спецзамовлення» існує другий, гірський маршрут, який «Карпатський трамвай» разом із зупинками проходить за 8 годин – з Вигоди через Старий Мізунь, Ширковець, Новий Мізунь, станції Дубовий Кут, Солотвино, Миндунок і Соболь, до підніжжя гори Магура (1354 м н. р. м.).
А ми від порогів повертаємося назад. На зворотньому шляху була зупинка «Санаторій» біля санаторію «Джерело Прикарпаття», з прекрасною територією і власним джерелом мінеральної води «Горянка» (типу «Нафтусі»). Санаторій 2013-го року вперше залишився без відпочиваючих, «бо не виграв ніякого тендеру» (мабуть банкрутять).
Изображение Изображение
Навпроти санаторію – підвісний міст через Мізуньку.
Изображение Изображение
Далі, чим ближче до Вигоди, все більше «попід лісом»,
Изображение Изображение
і нас зустрічає «стрілочник дядько Йван», який «дає добро» на кінцеву зупинку у Вигоді.
Изображение Изображение


Вернуться к началу
 Профиль Отправить email  
 
Показать сообщения за:  Поле сортировки  
Начать новую тему Ответить на тему  [ Сообщений: 2 ] 

Часовой пояс: UTC + 2 часа


Кто сейчас на конференции

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 1


Вы не можете начинать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете редактировать свои сообщения
Вы не можете удалять свои сообщения
Вы не можете добавлять вложения

Найти:
Перейти:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Русская поддержка phpBB
free counters